domingo, 17 de agosto de 2008

Ser o no ser periodista als Jocs Olímpics

Això és de bojos!! Pequín bull i la Xina s’enfila al medaller com una mala cosa. Però aquest post no és per parlar de resultats sinó per explicar-vos la meva experiència periodística als Jocs. Escric avui, dia 17, novè dia dels Jocs perquè fins ara no he tingut temps de viure. Des que aquell xinès volador va encendre la flama olímpica aquí ningú no para quiet. Primer van venir els polítics. L’Hereu va vendre la moto del Global Sports Forum de Barcelona i es va vanagloriar d’acollir els europeus d’atletisme l’any 2010. L’endemà va ser en Gallardón el que va ensenyar les mil meravelles de Madrid 2016 (que, no dubteu, serà un altre 'olimpíada interruptus' com el seu intent del 2012) i entre mig va venir en Moratinos a inaugurar una exposició de Picasso. Molt de politiqueig. Tots saben que ara mateix toca estar a Pequín i que si tens una moto per vendre la capital de la Xina és el millor aparador per fer-ho.



Com a bon periodista que aspiro a ser em tocava estar al mig de tota la venta de moto i no perdia cap ocasió per colar la meva Cannon 400-D en tots aquests events. Estar entre els mandamases t’obre moltes portes periodístiques i la primera que es va obrir la vaig aprofitar per entrevistar en Samaranch. 88 anys i un cap clar i ordenat com una cala solitària de la Costa Brava. Se’l veu feliç i animat però sobretot està content perquè la Xina està complint el seu somni i està fardant davant del món sencer de modernitat i d’equip olímpic. Parlar amb en Samaranch durant cinc minutets va ser tot un orgull. És una persona que ha fet molt per Catalunya i tots sabem que sense ell Barcelona no hagués estat olímpica i sense els Jocs no haguéssim tingut mai les riuades de turistes que 16 anys més tard encara inundant la Rambla i es posen cecs a la Plaça Reial.



Ja m’he tornat a posar seriós ... cagundena! Bé, tornem al catxondeo. La meva cobertura dels Jocs va començar gastant molta pasta en telèfon per aconseguir la llista daurada. En aquest paper només hi havia telèfons però eren els dels caps d’equip de tota la delegació ejpanyola a Pequín. Tots sabeu que el meu periple per fer de Tintin a la Xina amb una acreditació i un visat no va ser tasca fàcil (us remeto a la història de Mongòlia). Els xinesos això de “Beijing welcomes you” no ho apliquen si ets periodista. Però per sort la gent del Comite Olímpic Espanyol (COE pels amics) entenen que els Tintins estem aquí per currar i no per despotricar de la Xina i lloar el Free Tibet. Amb la llista daurada vaig començar a contactar amb els caps d’equips i aquests em passaven als esportistes per fer les declaracions pertinents. Parlar amb cada esportista català que fes o desfés alguna cosa olímpica era fet noticiable per mi.


Però ens van ensenyar a la Universitat que has d’estar al costat mateix de les fonts d’informació així que se’m va ocórrer intentar entrar a la Vila Olímpica per tenir els esportistes a cop de micròfon. Una tal Amparo del COE em va fer un passi de visitants i així va ser com vaig aconseguir entrar al lloc més controlat de Pequín després de Tian’anmen. La vila està rodejada per una doble tanca metílica vigilada pels militars que estan allà palplantats cada 100 metres. Per entrar se’t queden el passaport per assegurar-se que surts i et donen una acreditació per accedir al que diuen ‘zona internacional’. Allà no pots fer gaire cosa més que comprar parides de merchandising olímpic. Per entrar a la zona residencial t’ha de venir a buscar algú de l’equip ejpanyol que després t’haurà d’acompanyar fins i tot al WC ja que ets un dels pocs pringats dins la vila que no té l’acreditació groga que et dona accés a tot, tot i tot. L’Amparo (un sol de dona que m’ha facilitat la feina moltíssim) em va fer de cangur al principi però després ja em va deixar quedar-me davant l’edifici de la delegació spanish sense cap corretja lligada al coll.


Allà assegut a la gespa amb el portàtil veia passar en Deferr, Almudena Cid, Robredo, els germans Gasol, en Nadal, en Paquillo ... TOTS vaja. Però el shock més gran me’l vaig endur quan passejant després de guanyar dos-centes medalles va aparèixer en Phelps!! Vaig fer-me el grupie i no vaig desaprofitar l’ocasió per demanar al seu company d’equip yankee (que possiblement també ha guanyar 3 o 4 ors) que em fes una foto amb el paio amb més medalles d’or de la història.



Va una mica del subidón però quan ho guanyes TOT i a sobre fas nous records del món a cada cursa suposo que tens dret a anar una mica de sobrat i creure’t que ets el puto amo.


El meu primer dia a la vila va ser molt fructífer. Vaig currar força i a sobre vaig conèixer la meitat de la delegació ejpanyola. A destacar els nois del waterpolo (11 catalans de 13 membres de l’equip) molt bona gent i uns catxondos tots.



És divertit que a mitja entrevista un dels tios pari de parlar del partit i et digui (en català) “wow quin cul té aquella brasilera. Hi ha cada pollastrota a la vila ...”. Per molt bons que siguin en els seus esports allà tots són persones i davant del moviment de cul d’una brasilera olímpica passes del periodista que t’està preguntant xorrades sobre un partit que ja has oblidat.


Entremig de les notícies he pogut escapar-me a veure un parell de competicions. Amb el meu amic John vam veure Boxa i vam comprovar com s’ho han currat els xinesos posant al dia la ciutat i les instal·lacions esportives. El Workers Gimnasium lluïa a casa racó i vam tragar-nos tres hores de tios fonent-se de castanyes fins que el rellotge s’atura. Apassionant la boxa. Quan portes 15 combats seguits vols que o s’acabi ja el 16è combat o que el paio de Tayikistan li arrenqui el cap d'una hòstia al de Togo per animar una mica la monotonia dels cops de puny. Més distret va ser el dia de l’atletisme. Si el Workers Gimnasium era digne de veure l’Estadi Olímpic és una cosa fora de sèrie.



No només està perfectament acondicionat pel públic i els atletes sinó que a més és una autèntica obra d’art. Tota la zona del voltant està plena de xinesos feliços celebrant els jocs a tota hora i a tot arreu. Hi ha banderes xineses pertot i aquí tots viuen el somni olímpic amb furor.



Jo seguia amb el meu somni periodístic i l’endemà tocava tornar a la vila. Era el dia del gran partit de bàsquet USA – Jpain i havia de fer un article d’avantmatx amb els catalans de l’equip olímpic opinant sobre el duel. Esperant a la gespa veia passar atletes koreans, australians, gavatxos, russos fins que per fi van baixar els del bàsquet. Els vaig deixar 5 minuts de marge i vaig atacar a Ricky Rubio (que amb 17 anyets és el fiera del bàquet català). Després en Marc Gasol em comentava que de por a l’equip yankee res de res (pobrets innocents, encara no sabien que els americans els farien puré aquella nit). I mentre en Marc cantava la canya el seu germà gran va aparèixer corrents del no res i s’hi va tirar a sobre. Jo amb la meva llibreta apuntant les declaracions mentre els dos germanets de dos metres es rebolcaven per la gespa com a cadellets. I així va ser com vaig entrevistar en Pau Gasol: assegut sobre el seu germà Marc que intentava llegir un llibre amb un bèstia parda al damunt. En Pau deia que tampoc li feien por els americans, que ell els coneixia bé i que si jugaven bé podien guanyar (quanta fe Pau). Amb les declaracions extres d’Àlex Mumbú i Raül López ja tenia material per la notícia i vaig deixar que en Gasol fos assetjat pels voluntaris i treballadors xinesos de la vila.



Acabada la notícia vaig tornar a la gespa i vaig trobar-me en Rafa Nadal amb el seu portàtil estirat a la gespa sense gaire fans pul·lulant pel voltant. Aquesta és la meva vaig pensar. Tenia en ment un article sobre com ell i en Gasol són atossigats a cada moment i la veritat és va ser molt amable i em va dedicar 5 minuts dient que no li importa firmar autògrafs i ser ultratjat pels fans (quanta mentida Rafa). Vaig demanar uns autògrafs de tots pel meu germà i cap a casa: el segon dia a la vila havia acabat.



Demà hi torno així que ja seguiré explicant trapelleries periodístiques aviat.


Per manca de temps dono vacances olímpiques a la secció de Sant Cugat no és Beijing però no puc deixar de delectar-vos amb la secció estrella de la temporada:


El Xinorri de la Setmana !!!!!!!!!!!



El peque aquest té la medalla de la setmana per desafiar els 40 graus de la capital xinesa davant de la Piscina Olímpica. Ell no pot entrar dins i remullar-se com en Phelps així que fa les seves pròpies olimpíades fora al carrer refrescant-se sota el sol assassí.


13 comentarios:

Oriol Roch dijo...

Qué cabroooó!!!!!!!! Una fotillo amb el Phelps! La de l'Hereu no m'impressiona tant, jeje.

Anónimo dijo...

Ja tens col.leccio de fotos per penjar al menjador del teu pis!

Planyeu els futurs visitants, que, d'aquí uns quants anys tinguin a be passar-te pel teu pis i tenir la innocència de preguntar-te..."Aquest de la foto no es aquell nadador tant famós....?"

S'hauran d'empassar, fil-per-randa, les teves aventures i desventures xineses.... :)

Anónimo dijo...

:O

"Parlar amb en Samaranch durant cinc minutets va ser tot un orgull. És una persona que ha fet molt per Catalunya"

M'hi pixo JR!Cal recordar la seva carrera política a la teva estimada ejspaña? http://www.transparencyinsport.org/downloads/files/samaranch_straight.pdf

otto el de la moto

Anónimo dijo...

T'ODIO!

T'has fet una foto amb el Phelps?!?!?!?! Estic obsesionada amb akest tiu jajajjajaja. M'has d'explicar amb tots els detalls les coses off the record d'aquest fenomen. Ah! I enviam alguna foto d'ell :P

Nurie.

JR dijo...

Oriol: Ja sé que l'Hereu no gunaya medalles però la fotó forma part de la colla de ""VIPS"" que em vaig trobant per Beijing. La veritat és que la foto amb en Phelps va fer-me una més d'ilu que la de l'Hereu ...

Sergi: Estic creant un autèntic hall of fame de fotos amb esportistes "pseudo famosos". Saps que seràs una de les víctimes alhora d'ensenyar les fotos. En part és culpa teva per aconsellar-me tan bé quan vaig adquirir la meva càmera.

Otto el de la motto: Ja sabia jo que fer elogis a en Samaranch seria un tema polèmic. Estava segur que sortirien un parell de resssentits que em recriminarien el seu passat franquista, corrupte i tot això ... Bé, no estic dient que en Samaranch no tingui taques al seu expedient (que no el té) però és evident que si Barcelona va ser olímpica va ser gràcies a ell. No era la meva intenció ferir la teva sensibilitat.

Núria: tranquila que quan torni tens un café pagat amb els detalls de la meva trobada amb en Phelps. També t'explicaré la de l'Hereu ... si vols. HE HE HE HE !

Anónimo dijo...

¿És més important ser ciutat olimpica?

JR dijo...

Ser Ciutat Olímpica és una cosa important. Mira com va canviar Barcelona i com es va posicionar al món. A Pequín està passant el mateix multiplicat per 10.

Que prefereixes l'ajut d'un exfranquista per tenir tenir uns Jocs o no tenir Jocs??

Anónimo dijo...

Prefereixo no relacionar-me amb feixistes!on és treu el carnet d'exfeixista?

Anónimo dijo...

Roger

Jr, t'informo que vas sortir per TV3 de perfil quan estaveu fent el minut de silenci a la delegació espanyola.

A part del detall mediàtic, molt gran el blog i les cròniques i que dir de les fotos. El teu "morro" llegendari es creix en els grans esdeveniments jeje

Cuida't i fins aviat

JR dijo...

Ei Roger !!

No és el primer cop que les cameres de TV3 m'enxampen donant voltes per Pequín ... Si és que aquí la vida periodística en els fons es petita i estem sempre els mateixos donant guerra.

Celebro que t'agradi el blog i t'haig de confessar que a la Xina el meu "morro legendari" ha hagut d'augmentar o els xinesos no et m'haguessin deixat fer ni la meitat de coses que he fet a Pequín. Ja t'explicaré fent una Estrella aviat ...

Tamara dijo...

estoy flipando!!!

JR dijo...

Hey Tamara !!

Cuando me conociste en Londres y pensabas que era un pelacañas no te imaginabas que en Pequín la cosa seria tan seria verdad?

HEHEHE Bueno te lo contaré todo con detalles cuando vengas a verme a Pequín !!

Hasta pronto !!

Vincent Vincent77 dijo...

Haaa...I like to be with those healthy humans!!!!

jrwichan@hotmail.com